Търсене в този блог

2.26.2017

Свет. Лука (Войно-Ясенецкий). НАУКАТА И РЕЛИГИЯТА. Глава единадесета. Християнството и робовладелският строй

Глава единадесета. Християнството и робовладелският строй 


    Ако християнството утешаваше само робите, успивайки тяхното съзнание, то би било сила, забавяща и спъваща развитието и хода на историята. Но християнството винаги е било прогресивна сила.

    Обаче, ако християнството вместо изискването за високонравствен живот беше тръгнало по пътя на чисто политическата борба, то би се превърнало от религиозно движение в политическо. Понятно е за всеки, че това би довело младата религия до гибел. Новото учение много скоро би било потопено в кръв точно по същия начин, както е било потопено в кръв знаменитото въстание на робите под предводителството на Спартак или национално-религиозното освободително въстание на юдеите срещу римското владичество под предводителството на Бер-Кохба в началото на II век.
    Какво би станало, ако Христос вместо право и открито да върви на смърт, беше вдигнал бунт в Йерусалим и в случай на удачен изход беше се възцарил в страната, основавайки теократична държава от нов тип? Християнската религия би се локализирала в малка жалка държава, съществуването на която би наброявало някакви десетки години.
    Какво би станало, ако Христос бе оставил Своята проповед и се беше скрил, спасявайки живота Си? Човечеството нямаше да има пред себе си Голготския Кръст, като идеал за подвиг, който побеждава страданията. А християнското учение, християнската религия изобщо нямаше да съществува.
    Но както виждаме от историята, методите на християнството в борбата с робовладелския строй са били по-действени и оръжието на християнството по-силно, отколкото копията и мечовете. Християнското оръжие е било духовно, то е подкопавало моралните устои на робовладелското общество, то е показвало, преди всичко, моралната несъстоятелност на робовладелската идеология. То изваждало наяве всички язви на този строй и ги излагало на всеобщ позор. Тази сила на морално въздействие се оказала по-голяма от грубата сила на римската държава, защото тя прониквала в самия стан на врага и поразявала неговата воля и съзнание, и заедно с това не само утешавала, но и укрепявала духовните сили на страдащите.


<  >