Търсене в този блог

2.21.2017

Свет. Лука (Войно-Ясенецкий). НАУКАТА И РЕЛИГИЯТА. Глава осма. Идеалът за човешко съвършенство е Христос

Глава осма. Идеалът за човешко съвършенство е Христос


   “Има само една нравственост, а именно онази, която ни е дадена во време оно, на Иисуса Христа“, — А. П. Чехов.
    На границата между XVIII и XIX век в цяла Европа и след това у нас в Русия рязко се повишил интересът към Евангелието. До XIX век в Русия не е имало руски превод на Новия Завет и така евангелските слова често били недостъпни или не в пълна мяра понятни за всички. Едва през 30-е години на XIX век руското общество получило Евангелието на руски език. Всеки получил възможност да чете тази велика книга и да размишлява за истините, възвестявани от нейните страници. Резултатите от въздействието на евангелският морал върху съзнанието на руското общество и, на първо място, на най-напредничавите хора, били огромни.
   “Четох Библията, — казва Пушкин, — от начало до край в Михайловское, когато бях на заточение, но и преди много четях Евангелието“.
   “Има една книга, — пише Пушкин в списание „Современник“, — всяка дума от която е изтълкувана, обяснена, проповядвана по всички краища на земята, приложена към всевъзможни житейски обстоятелства и световни  произшествия; от която не е възможно да се повтори нито един израз, който да не знаят всички наизуст, и да не е вече народна пословица“.
    От чистия евангелски извор са утолявали своя душевен глад всички онези, които през XIX век са станали у нас предвъзвестители на истински високия морал: Белински, Чернишевски, Добролюбов са били възпитани и израснали с евангелски морал. Затова и съвестта им е била чиста и моралните изисквания – високи. Впоследствие те са се отдалечили от Църквата, но не от евангелското учение. Моралът у тях е останал евангелски. Неволно ни се иска да цитираме думите на Херцен: „Четях Евангелието много и с любов. Четях го без ръководство, не всичко разбирах, но чувствах искрено и дълбоко уважение към прочетеното. В най-ранната си младост често се увличах по волтерианството, обичах иронията, но не помня някога да съм взимал в ръце Евангелието с хладно чувство; това ме е водило през целия ми живот; във всички възрасти, при различни събития се връщах към четенето на Евангелието и всеки път неговото съдържание вселяваше мир и кротост в душата ми“.
    С изключително уважение се отнасял към християнството и Добролюбов, наричайки го „Божествено учение“.
   “Има една книга, в която всичко е казано, всичко е решено, след която човек няма съмнение в нищо, книга безсмъртна, свята, книга на вечната истина, вечния живот — Евангелието. Целият процес на човечеството, всичките успехи в науката, във философията представляват само едно по-дълбоко проникване в тайнствената дълбочина на тази божествена книга, в осъзнаването на нейните живи, вечно непреходни слова. Основата на Евангелието е откровението на истината посредством любовта и благодатта. Евангелието се отличава с това, че то еднакво убедително, ясно и понятно говори на всички сърца, всички умове, искрено жадуващи да се напият с неговите истини. Него еднакво го разбират и царят, и беднякът, и мъдрецът, и невежата. Да, всеки от тях ще го разбере еднакво, защото, макар и единият повече, по-дълбоко, отколкото другия, но всички те ще разберат една и съща истина, и освен това така, че мъдрият, но горд със своята мъдрост ще разбере по-малко, отколкото обикновеният човек в простотата и смирението на своето сърце, жадуващо за истината, и затова само откликващо на нея“, — В. Г. Белински. В изключително християнски дух е издържана и цялата рецензия на В. Г. Белински върху богословските трудове на магистър Дроздов, където той, като рецензент, всички свои разсъждения прави въз основа на евангелските текстове. Във връзка с това неволно изниква в паметта ни и неговото известно писмо до Н. В. Гогол, в което той също така възторжено се изказва за Христос. Но тъй като това нашумяло писмо съдържа в себе си и редица резки нападки срещу руското духовенство, то обикновено се използва като аргумент срещу християнството.
    В спора на двамата литератори за крепостното право в Русия пътьом се засяга моралът и изобличаването на съвременното духовенство и неговата роля в обществения живот на страната. Гогол, както е известно, е бил много религиозен и високо ценял нашето руско духовенство. Религиозността на Белински била крайно своеобразна и изменчива. Към края на живота си Белински се отдалечил от Църквата, смятайки я за опора на камшика и угодница на деспотизма. Необходимо е да се отбележи, че думата „Църква“ Белински употребява, разбира се, не в някакъв догматичен смисъл, а в чисто битов, тоест има предвид съвременното му духовенство. Но, отдалечавайки се от Църквата, Белински до самата си смърт високо ценял Христа.
    Смисълът на Христовото слово е открит за философските движения от миналия век. И ето защо някакъв Волтер, с оръдието на насмешката угасил в Европа пожарите на фанатизма и невежеството, разбира се е, „повече в Христа, плът от Неговата плът, отколкото всички наши...“ е казано твърде рязко.
   “Неистовият Висарион“ често бил прекалено рязък и страстен. Това, което той приписва на духовенството, е вярно единствено по отношение на неговата най-лоша част. Но „най-лошата част“ се среща навсякъде и безнравствени хора могат да проникват във всяко общество.
    Писмото си Белински е писал в пламенна ненавист към крепостното право, Църквата е засегната само мимоходом.
    Но този тон е по-малко изобличителен, отколкото обичайният библейски, пророчески, когато става дума за лицемерието и забравянето на Божиите Заповеди. Пророците Иеремия и Иезекиил бичували забравилите за Божията правда свещеници с по-резки изрази, а най-рязко от всички ги изобличавал Самият Христос. Той прощавал всички лично нанесени му обиди, но не прощавал кощунството и потъпкването на всичко свято за човека. „Лицемери, ...да падне върху ви всичката кръв праведна, проляна на земята“ (Мт. 23:29, 35).
    Евангелието само по себе е призив за борба с лицемерието, затова цитираме гневните слова на Белински в духа на изобличаване на престорената набожност. Епохата, за която говори Белински, — началото на XIX век, е била време на разцвет на философската мисъл. „Човешката мисъл излезе от опеката на Църквата и тръгна по самостоятелен път. И докъде стигна тя? В лицето на своите най-добри представители — Русо, Гьоте, Кант, Хегел и редица други, философията стигна пак до това, на което учеше християнската религия“.
    Хегел пише, че неговата философия говори единствено за това, което вече е казано в християнския Катехизис.
   “Виждам Бога навсякъде в Неговите творения, чувствам Го в самия себе си, — пише Русо. — Признавам, че величието на Свещеното Писание ме порази и светостта на Евангелието говори на сърцето ми: погледнете книгите на философите с целия им блясък, какви незначителни изглеждат те редом със Свещеното Писание!“
   “Колкото и духовната култура да върви все напред, колкото и естествените науки да растат и в ширина, и в дълбочина, и нека човешкият дух да се усъвършенства колкото си иска, но той няма да надмине висотите и нравствената култура на християнството, такова, каквото то сияе и свети в Евангелието!“ — Гьоте. Беседа с Екерман.
    Но не само „философското движение“ откривало за себе си Евангелието. Поетът И. С. Никитин, като научил за живота, дейността и кончината на светител Тихон Задонский, възкликнал: „Ето това го разбирам! Ето я къде е истината!“
    Благодарение на „работата в мозъка“, подбудена от Евангелието, бил изковаван и формиран общественият морал, който сега искат да противопоставят на християнството, което го е породило. Благодарение на Евангелието у народа израствало съзнанието, че крепостническият строй е противен на Бога и Бог дълго няма да търпи несправедливостите. Евангелското учение показвало цялата низост на крепостничеството. Това говори, че християнската идея за равенството на хората далеч не е фантастична, а напълно реална и действена и дава големи плодове в историята. Крепостното право е паднало не само поради икономически причини. 


<  >