Търсене в този блог

2.26.2017

Свет. Лука (Войно-Ясенецкий). НАУКАТА И РЕЛИГИЯТА. Глава девета. Евангелският хуманизъм в произведенията на руските художници

Глава девета. Евангелският хуманизъм в произведенията на руските художници
   

“Изкуството е красота, само тогава то изпълнява своето истинско предназначение, когато се придържа към добродетелта, морала и религията“, — И. Е. Репин.

   “Религията е създала изкуството и литературата. Всичко велико, което е било създадено от най-дълбока древност, се намира в зависимост от това религиозно чувство, присъщо на човека също, както и идеята за красотата заедно с идеята за доброто“, — А. С. Пушкин.
    Образът на Христа, като най-светъл, възвишен идеал, като конкретно въплъщение на съвършенството на човешката личност, като ярък пример за непоколебимостта на духа и дълбините на ума, като образец на изключителното самопожертвование, е привличал към себе си всички наши изтъкнати майстори на четката.
    Христа са рисували: Иванов, Репин, Суриков, Брюлов, Семирадский, Верешчагин, Марков, Крамской, Поленов, Ге, Маковский, Перов, Корзухин и много други.
    Картините на Репин: „Свети Николай Чудотворец спира ръката на палача, вдигната над хората, осъдени на смърт“, „Христос-Целител“, „Възкресението на дъщерята на Иаир“; на Иванов: „Явлението на Христа на народа“; на Маковски: „Дойдете при Мене всички отрудени“; на Крамской: „Христос в пустинята“; на Нестеров: „Света Рус“, „Пътят към Христа“, „Християни“. На тема „Христос-Целител“ е рисувал Крамской, Поленов, Мясоедов и скулпторът Антоколский: „Христос в Гетсиманската градина“. „Разпятието на Христа“ са рисували: Васнецов, Верешчагин, Сведомский, Ге. „Надгробният плач за Христа“ е нарисувал Врубел.
    Великата тема „Христос и народът“ е започнал у нас Иванов със своята знаменита картина „Явлението на Христа на народа“. Лицата на всички изобразени на картината са обърнати към Христа. От Него човечеството очаква новия и вечния Завет, даващ смисъл на човешкото съществуване.
   “Вече не аз живея, а Христос живее в мене“, — е можел подир апостол Павел смело да възкликне и Крамской в онези минути, когато е сътворявал своя „собствен Христос“.
    Христос за мислещия човек, за човека, търсещ истината, вървящ по пътя към съвършенството, е крайният идеал.
    Човек намира единство с Христа на онази висота на духа, за която е трудно да се говори с термините на всекидневния живот.
    Всичко най-добро, което носи човек в себе си, естествено се стреми към Христа, защото от древни времена е известно изречението: „Душата на човека по природа е християнка“.
    На висотата на духа човек става сякаш едно цяло с Христа. Но в това единение човек не губи себе си, а утвърждава себе си, не затъва в това съвършенство, а намира своето истинско „Аз“.
    Ето защо истинският хуманизъм намира своето въплъщение единствено в християнството.
    Художникът едва тогава създава нещо наистина гениално, когато разгадае замисъла на Твореца на вселената. Това добре е разбирал Репин: „Разбира се, над всичко са великите, гениалните създания на изкуството, съдържащи в себе си най-дълбоките идеи заедно с велико съвършенство на формата и техниката; там са вложени мислите на Самия Създател, неизразими, непостижими... Те, като висши откровения, са внесени неволно, непосредствено, по вдъхновение свише, осеняващо само гениите в редките минути на просветление“, — И. Е. Репин.
    Църквата Христова, поставяща като своя цел благото на хората, именно от хората търпи нападки и порицания, и въпреки това тя изпълнява своя дълг, призовавайки към мир и любов. В такова едно положение на Църквата има и много утешителни неща за верните й членове, защото какво могат всички усилия на човешкия разум срещу християнството, ако двадесетвековната му история говори сама за себе си, ако всички враждебни нападки ги е предвиждал Самият Христос и е дал обещание за непоколебимостта на Църквата, като е казал, че и портите адови няма да надделеят Неговата Църква.


<  >