Търсене в този блог

1.28.2017

Свет. Лука (Войно-Ясенецкий). НАУКАТА И РЕЛИГИЯТА. Глава втора. Какво е религия?

Глава втора. Какво е религия? 

Казано в широк смисъл, религията е отношението към Абсолюта, към Онзи, Когото наричаме Бог. Тъй като това отношение присъства у всеки, дори у атеиста, е прието да се казва, че всеки има своя религия. Но приемана в такъв вид, в широк смисъл, религията може да бъде и правилна, и неправилна, истинна и лъжовна, нравствена и ненравствена в зависимост от това, какво разбираме под абсолютна, висша и последна ценност на света и как се отнасяме към нея — в какво вярваме и как вярваме, какво приемаме и какво отхвърляме. Ако говорим в положителния смисъл и по същество, религията е общение с Бога (възсъединение). И за тази именно религия трябва да говорим тук. Религията – като преживяване – е много сложна. Това непосредствено и специфично преживяване, което ни дава да общуваме с Бога, е молитвата. Разбира се, молитвата, като мистичен устрем, като полет на духа, като духовен екстаз, като вяра и чувство, не може да бъде поставяна редом с науката за каквото и да било сравнение. Между религията в този смисъл и науката може да съществуват също толкова противоречия, колкото са те между математиката и музиката или между математиката и любовта. Можем да сравняваме понятия и явления, само ако ги вземаме в една плоскост, в светлината на един критерий. Затова ще отделим от религията нейните интелектуални (познавателни, достъпни за ума) твърдения за действителността – онази нейна страна, която е обща както за религията, така и за науката, за да видим дали не си противоречат тези знания и съждения за действителността едно на друго. Или те са само в онзи смисъл разноречиви, защото говорят за равното, а не за едно и също, различни взаимно изключващи се неща? Ето някои основни твърдения за действителността, които изповядваме ние, християните. Бог съществува — и нещо повече — съществува единствено Той. И онова, което е в Него и с Него е свързано. В Него всичко има своето битие, а извън Него – единствено биване и терзание на духа. Христос действително е Богочовек, който е бил разпънат и е възкръснал и ще дойде отново на тази земя. Душата на човека има лично безсмъртие. И сега кажете, къде в нашата наука — математика, физика, биология, история — има твърдения, които противоречат на тези току-що назовани съждения, — твърдения общообразователни, обективни, доказани, тоест научни? Няма такива и не може да има по същество, защото всички тези положения касаят същностите, които лежат извън компетенцията на науката, а не явленията, които са й достъпни.