Търсене в този блог

1.28.2017

Свет. Лука (Войно-Ясенецкий). НАУКАТА И РЕЛИГИЯТА. Глава първа. Какво е наука?

Глава първа. Какво е наука? 

Още Сократ е учил, че за да разчитаме на правилни изводи, трябва да умеем да определяме понятията. Затова нека се постараем да дадем точни определения на двете разглеждани от нас понятия — и тогава ще ги сравним. Науката е система от получените знания за наблюдаваните от нас явления на действителността. Нека да вникнем във всяка от тези думи. Науката е система, тоест не случаен набор от знания, а стройно, подредено съчетание. То се постига чрез класификация, тоест чрез разпределение на еднородните данни по групи и обобщения — тоест чрез установяване на онези общи формули и закони, на които се подчинява природата. Науката включва достигнатите знания, тоест все още не всичките, а само онези, които засега са достигнати. Научната дейност се движи, тя е процес на «съзиждане на истината по пътя на опита и умозрението». Този процес в науката е нещо динамично, случващо се: то преминава през въпроси, търсения, съмнения, предположения, които после могат да се окажат и лъжливи. И само знанията, тоест истинните отражения на действителността, съставляват установеното, статично съдържание на науката, знанието, тоест доказаните, общозадължителните, общопризнатите, обективни съждения, оправдани и логически, и емпирично, и от умозрението, и от опита. Това са знания за явленията, тоест проявленията на живота, природата, но не за нейните същности (за феномените, а не ноумените), за света такъв, какъвто го виждаме, съзерцаваме, но не за света, какъвто е сам по себе си, по същество. Явленията са това, което е явно за нашите пет сетивни органа (както е прието да се смята, макар и те да са повече), за нашата петсетивна логика, във всеоръжието на техническото усилване на нашите познавателни органи във вид на микроскоп, телескоп и други научни инструменти. Следователно, областта на точната наука е също толкова ограничена, колкото са ограничени и органите на научното познание в своята познавателна способност. Но човекът иска и трябва да знае и това, което се намира отвъд пределите на науката, онова, което още не е достигнато от нея, и по самата си природа се намира отвъд нейните предели. Така, например, психологията е наука за душевните явления. Но ние искаме да знаем повече, искаме да познаваме душата, защото целият живот е низ от срещи и взаимодействия на човешките души, а душата е самият човек. Странно би било да се твърди, че науката познава или може да познае цялото битие. „Да, има по земята и небето неща, Хорацио, които нашата нещастна философия не е дори сънувала!“, — казва Хамлет при Шекспир. А същевременно ние и това отвъдпределно искаме да познаем и разберем, искаме да разрешим онези въпроси, които така преизпълват душата на юношата при Хайне: „Что тайна от века? И в чем существо человека? Откуда приходит, куда он идет? И кто там, вверху, за звездами („Кажете ми, що е човекът? Отгде е дошъл? Къде се стреми? Кой броди в небето по златни звезди?“ – в прев. на Димитър Стоевски)?“. Знанието е нещо повече от наука. То се постига и с онези висши способности на духа, с които науката не разполага. Това е преди всичко интуицията, тоест непосредственият усет за истината, който я разпознава, прозира, пророчески я предвижда там, където не достига научният способ на познание. Тази интуиция все повече (в последно време) занимава вниманието на философията. Тя изпълва живота ни в много по-голяма степен, отколкото предполагаме. Именно тя ни води в една друга, висша област на духа, — тоест в религията.